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I can still vividly recall a time during my adolescence when the name Stockhausen brought forth a great amount of cliché-commentary, underscoring first and foremost the image of a super-theorist who conceived his music exclusively in relation to abstract criteria
Today, from Tokyo to Paris, I hear with astonishment a series of equally systematic cliché-commentary, but whose contents seem to be saying the exact opposite. According to these comments, Stockhausens work has apparently sunk into the irrational, propelled by an extremist metaphysical philosophy meant to justify an absence of theoretical research worthy of the illustrious years of Darmstadt
The professionals in the field of commentary truly suffer from memory lapses ! These two dialectically opposed images, separated by an interval of years, are a reflection, for my part, of the same intolerance, the same misunderstanding. They illustrate the same blindness towards the complex realities of music and reveal the same narrow limitation of critical criteria and scale of values Jean-Claude
Eloy, November 1987 ________________________________________________ " Jai encore présente à la mémoire une époque de mon adolescence pendant laquelle le nom de Stockhausen faisait naître une grande quantité de commentaires-clichés, au travers desquels se manifestait avant tout limage dun super-théoricien, concevant sa musique en fonction de critères exclusivement abstraits Aujourdhui, de Tokyo à Paris, jentends avec étonnement un ensemble de commentaires-clichés tout aussi systématiques, mais dont le contenu semble exactement inverse. Selon ces commentaires, luvre de Stockhausen serait enfoncée dans lirrationnel ; propulsée par une métaphysique outrancière destinée à justifier une absence de recherche théorique dans lesprit des années illustres de Darmstadt Les commentateurs professionnels ont vraiment la mémoire courte ! À des années dintervalle, ces deux images dialectiquement opposées sont à mon sens le reflet dune même intolérance, d'une même incompréhension. Elles témoignent d'un même aveuglement face aux réalités complexes de la musique, et font état d'une même limitation étroite des critères de jugements et des échelles de valeurs " Jean-Claude Eloy, Novembre 1987 |
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